اتاق خواب فضای خصوصی اعضای خانواده است که در آن زمانی برای استراحت، فرصتی برای کسب آرامش و فضایی برای قرار دادن وسایل شخصی دارند؛ اگرچه این اتاق گاها بین دو نفر مانند یک زوج یا دو فرزند، مشترک است. در هرحال در یک خانه، اتاق‌ خواب‌ها جزء فضای خصوصی اعضای خانواده محسوب می‌شوند؛ بنابراین دکوراسیون این اتاق‌ها بسیار حائز اهمیت است، چراکه باید حس آرامش، امنیت و راحتی را به ما القا کنند.

یکی از اصلی‌ترین المان‌های هر اتاق خوابی کاغذدیواری آن است؛ چرا که ابعاد بزرگی داشته و از نظر بصری حجم قابل توجهی از فضای یک اتاق خواب را تشکیل می‌دهد.در مورد هر کاغذدیواری نیز رنگ یک فاکتور اصلی، مهم و بسیار تاثیرگذار است؛ بنابراین باتوجه به اهمیت رنگ برای کاغذدیواری خصوصا در فضای اتاق خواب قصد داریم در ادامه مفصلا به این موضوع پرداخته و به شما کمک کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب رنگ برای کاغذدیواری را داشته باشید؛ پس با ما همراه باشید.

HigerHome.com-راهنمای-انتخاب-رنگ-کاغذدیواری

اهمیت رنگ کاغذ دیواری اتاق خواب

بطور معمول زمانی که صبح در اتاق‌خواب خود بیدار می‌شویم اولین منظره‌ای که احتمالا با آن ارتباط چشمی برقرار می‌کنیم، دیوارهای اتاق‌خواب است و یا اینکه حداقل بخشی از وسعت دید ما را شامل می‌شوند.

از طرفی در طول روز و ساعاتی که در اتاق خود سپری می‌کنیم و مهم‌تر از همه در ساعاتی که قصد خوابیدن داریم، بخشی از منظره دید ما دیوارهای اتاق هستند؛ بنابراین رنگ این دیوارها اثر بسزا و مستقیمی بر روحیات و انرژی ما دارد.

بنابراین اگرچه انتخاب رنگ کاغذدیواری می‌تواند بدون محدودیت و کاملا سلیقه‌ای باشد اما باید در نظر داشته باشید که رنگ دیوارها در بلند‌مدت می‌توانند روی شما تاثیرگذار باشند و حتی برخی از حالات روحی روانی شما را تحریک یا سرکوب کنند و این مسئله به روانشناسی رنگ‌ها برمی‌گردد.

با این وجود لازم است که شما در زمینه انتخاب رنگ کاغذدیواری اتاق‌خواب عجولانه تصمیم نگیرید و رنگ یا رنگ‌هایی را انتخاب کنید که به شما حس آرامش، امنیت، صلح، امید و انگیزه، طراوت و… را ببخشد.

HigerHome.com-انتخاب-بهترین-رنگ-کاغذدیواری

انتخاب رنگ کاغذدیواری اتاق خواب بر اساس روانشناسی رنگ ها

تاثیری که ما از رنگ‌های اطراف خود می‌گیریم به روانشناسی رنگ‌ها مربوط است و هر رنگی اثر، احساس و انرژی خاص خود را در فرد منتقل می‌کند؛ بنابراین توجه به روانشناسی رنگ‌ها در انتخاب رنگ کاغذدیواری اتاق‌خواب می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد؛ از‌ این‌رو به موارد زیر توجه کنید:

  1. آبی

آبی رنگی ملایم و آرامش‌بخش است که بر اساس مطالعات علم روانشناسی، اتاق‌خواب با دیوارهای آبی می‌تواند باعث احساس آرامش، سکون، کاهش ضربان قلب، فشارخون، اضطراب، تنش عصبی و… شود؛ ازاین‌رو کاغذدیواری آبی می‌تواند به بهبود کیفیت خواب، کاهش اضطراب و افسردگی صبحگاهی، بهبود رخداد‌های خواب، تمرکز، ذهنیت آرام و… شود.

  • سبز

سبز نماد صلح و آرامش، طبیعت و صلابت است؛ استفاده از کاغذدیواری‌هایی با طیف رنگی سبز می‌تواند سطح استرس شما را کاهش داده، حس امنیت بیشتری به شما القا کرده، ضربان قلب و نظم فکری شما را بهبود بخشیده و باعث شود خواب راحت‌تر و باکیفیت‌تری داشته باشید.

  • صورتی

صورتی به نوعی نماد و تداعی‌کننده لطافت، مهربانی، آرامش و ملایمت است؛ بنابراین کاغذدیواری‌های به رنگ صورتی ملایم می‌توانند حس طراوت، آرامش، مهربانی و مساعد بودن شرایط را به شما القا کنند در نتیجه باعث بهبود کیفیت خواب شده و سطح استرس و ناامیدی شما را کاهش می‌دهد.

  • سفید

سفید نماد پاکی و صفا است؛ روشنایی این رنگ حس سرخوشی را القا کرده و حتی کمک می‌کند سطح خلاقیت و انرژی شما افزایش یابد؛ رنگ سفید به عنوان یک رنگ خنثی و فاقد جزئیات، تمرکز ذهنی و تمرین تخیلی شما را برای رفتن به خواب افزایش می‌دهد. سادگی و آرامش کاغذدیواری سفید شما را به سمت خوابی عمیق و آرام هدایت می‌کند.

  • کرمی

کرمی جزء رنگ‌هایی است که تناژ مختلف و طیف رنگی گسترده‌ای دارد اما بطور کل رنگی ملایم، با صلابت و دارای ثبات است که تاثیر بسزایی بر کیفیت خواب دارد؛ آرامش و حس سکون و ثباتی که از این طیف رنگ دریافت می‌شود آشفتگی‌های فکری و تنش‌های روحی شما را کاهش داده و کمک می‌کند با حس آسودگی‌خاطر و تمرکز بیشتری به خواب بروید.

HigerHome.com-اتاق-خواب-با-کاغذدیواری-سبز

رنگ کرمی رنگی بسیار پرطرفدار و شیک است که تلفیقش با سایر رنگ ها نیز جلوه ی خاصی دارد؛ هیگرهوم 10 ترکیب فوق‌العاده با رنگ کرم را به شما معرفی کرده است.

اگر موضوع روانشناسی رنگ‌ها و معنای آن‌ها برایتان جالب است و می‌خواهید اطلاعات بیشتری از آن‌ها داشته باشید، می‌توانید با جدیدترین رنگ‌ها در سال 2023، معنای آن‌ها و بهترین اتاق برای استفاده از این رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی آشنا شوید.

نکات مهم رنگ کاغذ دیواری اتاق خواب

ممکن است شما در طول شبانه‌روز ساعات طولانی را در فضای اتاق خواب خود سپری کنید؛ بنابراین بسیار مهم است که رنگ‌ کاغذدیواری خود را با دقت به موارد زیر انتخاب کنید:

  • انتخاب چند رنگ کاغذدیواری در تناژهای مختلف برای اتاق خواب گزینه مناسبی نیست و بهتر است از یک یا نهایتا دو رنگ استفاده شود.
  • در صورت استفاده از بیش از یک رنگ کاغذدیواری در اتاق خواب بهتر است از رنگ‌هایی که در یک طیف قرار دارند یا با یکدیگر در هارمونی هستند استفاده شود.
  • از بکار بردن کاغذدیواری با رنگ‌های به شدت تیره یا به شدت جیغ در اتاق‌خواب ترجیحا بپرهیزید، چراکه در بلندمدت تاثیرات مطلوبی ندارند.
  • در انتخاب رنگ کاغذدیواری اتاق‌خواب به تناسب و تعادل رنگ آن با دیگر المان‌های موجود در اتاق توجه داشته باشید.
  • رنگ‌های گرم و دلنشین مانند شکلاتی، بژ، هلویی، آجری، سبز و… می‌توانند به اتاق خواب ‌شما فضایی صمیمی و جان‌دار ببخشند.
  • ترجیحا از رنگ‌هایی استفاده کنید که فضای اتاق‌خواب شما را خفقان‌آور و دلگیر جلوه ندهند؛ چراکه بار منفی این رنگ‌ها زیاد است.

برای داشتن فضایی دل نشین و دارای هارمونی، در کنار انتخاب رنگ مناسب برای کاغذدیواری، باید سرویس خواب مطلوب با رنگ مدنظر خود را هم داشته باشید تا بهترین نتیجه برایتان رقم بخورد؛ مدرن ترین سرویس‌خواب ها با بهترین متریال و رنگ را می‌توانید از هیگر بخواهید.

HigerHome.com-چه-رنگی-برای-کاغذدیواری-بهتره

جمع‌بندی

اتاق‌خواب یک فضای شخصی است و شما می‌توانید کاغذدیواری آن را در هر رنگی که به آن علاقه‌مند هستید انتخاب کنید اما بهتر است در نظر داشته باشید که رنگ‌‌ها در دراز‌مدت می‌توانند دمده، خسته‌کننده و تاثیرگذار باشند.

همچنین در انتخاب رنگ‌ کاغذدیواری برای اتاق خواب باید در نظر داشته باشید که آیا اتاق‌خواب متعلق به یک کودک است یا یک زوج جوان، یک فرد مسن، یک فرد نوجوان و… چراکه گروه سنی و جنسیت در انتخاب رنگ مناسب اهمیت ویژه‌ای دارد.

رنگ کاغذدیواری اتاق‌خواب خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که به راحتی بتوانید دیگر المان‌های فضا را از نظر رنگ با آن هماهنگ کنید؛ همچنین اگر ایده چندانی برای انتخاب رنگ کاغذدیواری ندارید بهتر است به سمت رنگ‌های نود یا خنثی بروید.

البته در نظر داشته باشید که کمک به خواب، تنها فاکتور مهم در انتخاب رنگ کاغذدیواری نیست بلکه در مجموع رنگ دیوارها باید تاثیراتی مانند امیدبخش، آرامش‌بخش، باطراوت، پویایی، گرما، انرژی‌بخش و… داشته باشد.

هیگر را در اینستاگرام هم دنبال کنید

HigerHome.com-اتاق-خواب-با-کاغذدیواری-رنگ-کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *