فضاها و دکور سنتی به دلیل گرما، روح و حس نوستالژی که با خود دارند همیشه محبوب و دوست‌داشتنی هستند؛ چراکه به خوبی می‌توانند ذهن و روح ما را برای لحظاتی از زندگی پرمشغله و ماشینی امروزی دور کرده و حس آرامش را به ما تزریق کنند. به همین دلیل در چند سال اخیر، بسیاری از افراد تلاش کرده‌اند که یک فضا یا دکور سنتی در گوشه خانه خود طراحی کنند؛ بسیاری از اوقات این فضای سنتی کاملا کاربردی است و گاهی نیز ممکن است کوچک و جنبه دکوری داشته باشد.

طراحی یک فضای سنتی در خانه مستلزم رعایت یک سری اصول و ویژگی‌هاست. به دلیل محبوبیت این سبک تلاش کرده‌ایم که در ادامه شما را برای داشتن یک فضای دنج سنتی در خانه خود راهنمایی کنیم پس با ما همراه باشید:

HigerHome.com-دکور-سنتی-گوشه-خانه

انتخاب مکان مناسب

اولین قدم برای ایجاد یک فضای سنتی انتخاب مکان مناسب است. شما نمی‌توانید بدون فکر هر قسمتی از خانه را برای دکور سنتی انتخاب کنید. بنابراین ابتدا ببینید که دنج‌ترین و خلوت‌ترین قسمت خانه شما کجا است.

قسمت مورد نظر بهتر است چندان در مسیر رفت‌و‌آمد نباشد تا دکور شما کمتر در معرض آسیب دیدن و بهم‌ریختگی قرار بگیرد؛ بنابراین بخشی از خانه که از نظر وسایل خلوت‌تر و پاخور کمتری را دارد انتخاب کنید.

این فضا نباید بیش از حد به آشپزخانه، سرویس بهداشتی، ورودی‌ها، راهرو یا اتاق‌خواب نزدیک باشد؛ بنابراین قسمتی از خانه که دنج به نظر می‌رسد و جای وسایل اصلی مانند تلویزیون، مبلمان، میزناهارخوری و… نیست را انتخاب کنید.

اگر دو یا سه قسمت مناسب برای ایجاد فضای سنتی دارید، بهتر است قسمتی که نور طبیعی بیشتری دریافت می‌کند یا یک پرتی دنج محسوب می‌شود را انتخاب کنید؛ در واقع قسمتی که هیچ ایده دیگری برای آن ندارید. بطور کل می‌توان گفت کنج‌ها گزینه مناسبی برای ایجاد فضای سنتی هستند.

HigerHome.com-دکور-سنتی-گوشه‌ی-خانه

برای داشتن یک فضا و دکور سنتی دنج گوشه خانه، می‌توانید از یک ست آینه کنسول چوبی با رنگ و طرح طبیعی چوبی بهره بگیرید که فضای نوستالژیک را بهتر نشان دهد.

استفاده از مصالح سنتی و طبیعی

هرچقدر که از مصالح و مواد طبیعی‌تر یا با طرح طبیعی بیشتر استفاده کنید، حس فضای طبیعی شما بهتر خواهد بود. به این منظور می‌توانید دو دیواری که کنج فضای سنتی شمارا تشکیل می‌دهند با دیوار پوش طرح چوبی یا آجری کاور کنید.

همچنین بهتر است المان‌هایی که در این فضا قرار می‌گیرند حالت مدرن و از متریال مصنوعی و فرآوری شده نباشند، چراکه با حال و هوای سنتی در تضاد هستند.

HigerHome.com-دکوراسیون-سنتی-گوشه-ی-خانه

استفاده از پشتی و تشک

استفاده از قالیچه، تشک، کوسن، پشتی و بالشتک و… در فضای سنتی نقش اساسی دارند؛ بنابراین می‌توانید اصطلاحا یک فضای شاه‌نشین را به تشکچه‌ها، پشتی‌ها و… ایجاد کنید.

استفاده از قالیچه‌های طرح سنتی، رویه‌ها و ترمه‌های طرح ترنج و… می‌تواند حس و گرمای فضای دکوری شما را دو چندان کند. ترجیحا از پارچه‌هایی با الیاف طبیعی مانند ابریشم، پارچه‌های کارشده، رویه‌های گلدوزی شده، مخمل و… استفاده کنید.

HigerHome.com-دکور-سنتی-بالکن-خانه

استفاده از رنگ‌های گرم و اصیل

رنگ یکی از فاکتورهای بسیار تاثیرگذار در فضاسازی است و فضاهای سنتی نیز مملو از رنگ‌های گرم و اصیل هستند؛ بنابراین شما نیز در دکور سنتی خانه خود به این اصل توجه داشته باشید.

در انتخاب المان‌های تزئینی، پارچه‌ها و دیگر متریال‌ها سعی کنید از رنگ‌های اصلی، گرم و چشم‌نواز مانند سرخ، فیروزه‌ای، سبز، قهوه‌ای و… استفاده کنید. ترکیب رنگ‌های گرم حس سنتی را در دکور شما به خوبی القا می‌کنند.

HigerHome.com-دکورسنتی-گوشه-خانه

المان‌های تزئینی

المان‌های تزئینی جزء جدایی‌ناپذیر فضاهای سنتی هستند و بطور کل یک فضای سنتی در ذهن اکثر ما با وجود المان‌های متعدد تداعی می‌شود. با این وجود در دکور سنتی گوشه خانه خود بهتر است از چند المان تزئینی کمک بگیرید.

به این منظور تابلوهای کوبلن، دیوارکوب‌های طرح کلاسیک یا دست‌ساز، مجسمه‌ها و صنایع دستی، وسایل تزئینی قدیمی مانند فانوس، سازهایی مانند سه‌تار، سرویس پذیرایی قدیمی مانند استکان نعلبکی و… کمک بگیرید.

درنظر داشته باشید که نباید فضای سنتی را بیش‌ازحد با المان‌های تزئینی قدیمی شلوغ کنید و تعداد و ترکیب این المان‌ها به مساحت و دکور فضای سنتی شما بستگی دارد.

HigerHome.com-دکورسنتی-کنج-خانه

نورپردازی

نور عنصر زندگی‌بخش و فاکتوری حائز اهمیت در بسیاری از فضاسازی‌ها است. شما نیز بهتر است در دکور سنتی گوشه خانه به آن توجه داشته باشید. اگر فضای سنتی شما به قدری کافی نور طبیعی دریافت نمی‌کند بهتر است از نور مصنوعی اما با رنگ گرم کمک بگیرید.

به این منظور می‌توانید از یک دیوارکوب با مدل قدیمی یا طرح سنتی که نور گرم منعکس می‌کند، در قسمت فضای سنتی خود استفاده کنید. اگر فضای سنتی شما از پنجره یا درب نور مستقیم دریافت می‌کند، استفاده از شیشه‌های رنگی قدیمی در قسمت دریافت نور می‌تواند ایده فوق‌العاده‌ای باشد.

HigerHome.com-دکور-سنتی-کنج-منزل

استفاده از کرسی

می‌توانید از یک کرسی کوچک یا بزرگ باتوجه به مساحت دکور سنتی خود در این فضا استفاده کنید. کرسی شما می‌تواند کاربردی و واقعی یا دکوری و تنها جهت زیبایی باشد؛ بنابراین می‌توانید به کمک یک لحاف خوش‌رنگ و یک میز مناسب در دکور سنتی خود یک کرسی نیز داشته باشید.

HigerHome.com-دکور-سنتی-کنج-خانه

موسیقی

فضای سنتی با موسیقی سنتی عجین شده است. ازاین‌رو شما می‌توانید از یک دستگاه پخش قدیمی یا طرح قدیمی مانند یک رادیو یا ضبط در دکور سنتی خود استفاده کرده و با پخش موسیقی‌های اصیل و سنتی فضاسازی قوی‌تری داشته باشید.

HigerHome.com-دکورسنتی-منزل

اگر تمایل دارید خانه و دکور خانه ی قدیمی خود را با کمترین هزینه بازسازی و نو کنید، مطلب تغییر دکوراسیون خانه ی قدیمی با کمترین هزینه را حتما مطالعه کنید تا با ایده و راهکارهای ساده و کم هزینه آشنا شوید.

جمع‌بندی

دکور سنتی عموما در خانه‌هایی اجرا می‌شود که از مساحت متوسط رو به بالایی برخوردار هستند. چراکه در یک خانه کوچک با دکوراسیون مدرن، یک فضای سنتی به دلیل نزدیکی با دیگر المان‌های مدرن تناقض نامطلوبی خواهد داشت.

بنابراین اگر پرتی یا کنج مناسبی برای ایجاد این فضا ندارید و نمی‌توانید فاصله لازم را ایجاد کنید، بهتر است فضای سنتی را اجرا نکنید یا در مساحت کوچک و به شکل کاملا دکوری آن را ایجاد کنید.

هرچقدر که مساحت خانه شما بزرگ‌تر و فاصله دکور سنتی با دیگر بخش‌ها یا فضاها بیشتر باشد نتیجه آن بهتر خواهد بود. در خانه‌های کوچک بهتر است تفاوت میان سبک اصلی دکوراسیون خانه را با دکور سنتی به حداقل برسانید.

درهرحال در این فضا عناصر قدیمی، المان‌های طرح سنتی، وسایلی با متریال طبیعی و… نقش اساسی دارند. کاربردی بودن یا دکوری بودن این بخش از خانه کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

مدرن ترین کنسول ها را در اینستاگرام هیگرچوب ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *