چرا ویترین از مد افتاده؟

دلیل پیش آمدن این سوال چیست که ویترین‌ از مد افتاده‌ ؟ این سوال بسیاری از کاربرانی است که به استفاده از ویترین چوب و فلز در دکوراسیون داخلی خود علاقه‌مند بوده اما نگران آن هستند که دکوراسیون منزل یا فضای داخلی موردنظر آن‌ها دمده به نظر برسد.
اگر جواب کوتاه میخواهید، ویترین های مدرن از مد افتاده نیستند! اما لازم است اطلاعات بیشتری در این باره داشته باشید. به همین علت این پست از مجله هیگرهوم را به این مقوله اختصاص داده ایم.

ویترین‌ ها جزء اصیل‌ترین و باقدمت‌ترین المان‌های دکوراسیون داخلی هستند و بسیاری از ما با دکورها و گنجه‌های دیواری یا بوفه در خانه‌های قدیمی خاطره داریم که البته این مدل ویترین‌ ها مسلما دمده و یا نوستالژی هستند.

اما ویترین‌ ها پابه‌پای ترندها و مدهای روز دکوراسیون داخلی رشد کرده و دچار تحولاتی بزرگ شده‌اند به شکلی که کماکان جزء محبوب‌ترین، شیک‌ترین و بهترین‌ المان‌ها در دکوراسیون داخلی هستند.

چرا ویترین ها همچنان محبوب و مدرن هستند؟

اگر دقت کرده باشید در چندسال اخیر، ویترین‌ ها جزء ترندترین و کاربردی‌ترین المان‌های داخلی بوده‌اند و هرگز برچسب دمده شدن را نگرفته‌اند؛ دلایل روی مد بودن این المان و محبوبیت آن شامل موارد زیر است:

تنوع سبک

ویترین‌های قدیمی که عموما در سبک سنتی و کلاسیک طراحی می‌شدند را فراموش کنید؛ امروزه ویترین‌های مدرن به عنوان یک المان داخلی، رسمیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

این رسمیت باعث شده که ویترین‌ ها از نظر سبک طراحی تنوع بالایی داشته باشند و در تمامی سبک‌ها ازجمله کلاسیک، صنعتی، مدرن، مینیمال، فانتزی، بوهو، روستیک و… طراحی و تولید شوند.

این تنوع سبک به ویترین‌ها شخصیت و تیپ خاص خود را بخشیده است که باعث شده با هر نوع دکوراسیون داخلی از نظر سبک هماهنگی داشته باشند و بتوانید مدل و طرح مناسبی از ویترین را متناسب با فضای داخلی انتخاب کنید.

تنوع طرح و مدل

دیگر مانند گذشته مجبور به انتخاب بین دکورهای تکراری و قدیمی نیستید؛ چراکه به جرأت می‌توان گفت که ویترین‌ها جدا از تنوع سبک، به عنوان یک المان داخلی، بیشترین تنوع طرح و مدل را دارند.

بنابراین در هر سبکی صدها مدل در طرح‌های مختلف وجود دارد که براساس ملاک‌های زیباشناختی، ترندهای روز و استاندارد‌های مد، طراحی و تولید شده‌اند که به شما حق انتخاب گسترده‌ای در این زمینه می‌دهند.

برای مثال ویترین‌های قدیمی بیشتر به دکورهای دیواری شلف‌مانند یا بوفه‌های ایستاده محدود می‌شدند اما امروزه تنوع بالایی در مدل‌های ایستاده، پایه‌دار، آویز، دیواری و… وجود دارد که طراحی‌های بسیار متنوعی دارند.

رنگ

ویترین‌های قدیمی عموما از چوب طبیعی تولید می‌شدند و تنوع رنگی خاصه نداشته و با همان رنگ چوبی نیز عرضه می‌شدند؛ اما ویترین‌های امروزی به واسطه تنوع جنس و ترکیب متریالی که داشته از تنوع رنگ بالایی برخوردار هستند.

البته استفاده از متریال‌های فرآوری شده که قابلیت رنگ‌پذیری بالایی دارند نیز در این زمینه تاثیرگذار است؛ بنابراین شما می‌توانید متناسب با فضای موردنظر این ویترین‌ها را در خاص‌ترین و ترندترین رنگ‌ها خریداری کنید.

ویترین‌های امروزی طیف وسیعی از رنگ‌های نودد و خنثی، گرم و طبیعی، پاستیلی و نوآورانه و حتی رنگ‌های جیغ و جسورانه را در اختیار شما قرار می‌دهند و این یکی از فکت‌هایی است که دمده نبودن این المان را ثابت می‌کند.

تصاویر پایین مربوط به ویترین های مدرن هیگر میباشد.

خرید آنلاین ویترین از هیگرهوم

سایز

ویترین‌های قدیمی معمولا به شکل دکورهای بزرگ دیواری طراحی می‌شدند که البته باتوجه به اندازه دیوار، در مدل‌های کوچک نیز تولید می‌شدند؛ اما ویترین‌های امروزی بیشترین تنوع سایز یا ابعاد را در اختیار شما قرار می‌دهند.

این ویترین‌ها می‌توانند تنها یک استند یا شلف ظریف دیواری یا یک دکور سراسری بزرگ باشند؛ این ویژگی باعث شده است که ویترین‌های جدید قابل استفاده در فضاهای داخلی مختلف با متراژ و پلان متفاوت باشند.

جنس

یکی از فاکتورهای مهمی که باعث شده است ویترین‌ها هرگز دمده نشوند و حتی روزبه‌روز به کالایی شیک‌تر تبدیل شوند تحولی است که در جنس و متریال این المان رخ داده است.

همانطور که گفتیم ویترین‌های قدیمی عموما از چوب طبیعی تولید می‌شدند اما ویترین‌های امروزی علاوه‌بر چوب طبیعی از انواع ام‌دی‌اف نیز قابل تولید هستند و همانطور که می‌دانید ام‌دی‌اف انعطاف بالایی در تولید مصنوعات چوبی دارد.

همچنین ترکیب خلاقانه متریال‌های مختلفی مانند فلز، شیشه، سنگ و… در تولید ویترین‌های امروزی باعث شده است که در مورد این المان شاهد طراحی‌های خلاقانه و به‌روزی باشیم که در هر سبکی با مدل‌های قدیمی کاملا متفاوت هستند.

کاربرد

ویترین‌های چوب و فلز جدید حتی از نظر کاربرد نیز با مدل‌های قدیمی تفاوت‌های بسیاری پیدا کرده‌اند؛ البته این تفاوت را می‌توان به عنوان گسترده‌تر شدن دامنه استفاده از ویترین‌ها در دکوراسیون داخلی تعریف کرد.

ویترین‌های قدیمی بیشتر برای به نمایش گذاشتن اشیاء زینتی و وسایل دکوری مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما تنوع طرح و مدل ویترین‌های امروزی باعث شده است که از فضای این ویترین‌ها برای قرار دادن قاب‌عکس‌ها، تابلوها، گل‌های طبیعی، ظروف یونیک، وسایل دکوری، کتاب و مجله، اکسسوری‌ها و… استفاده کرد.

بنابراین این ویترین‌ها باتوجه به طرح، مدل و سایزی که داشته می‌توانند فضایی ایده‌آل و یک نقطه عطف برای نگهداری یا به نمایش گذاشتن وسایل و اکسسوری‌های محبوب شما باشند.

همچنین ویترین‌های امروزی علاوه‌بر دکوراسیون فضاهای مسکونی در دکوراسیون تمام فضاهای اداری، تجاری، سالن‌ها، نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌‌ها، گالری‌ها و… قابل استفاده هستند؛ بنابراین استفاده از این المان حتی بسیار گسترده‌تر شده است.

محل قرارگیری

یکی از دلایل مهمی که می‌تواند قدیمی یا دمده نشدن ویترین‌ها را توجیه کند محل قرارگیری این المان‌ است؛ ویترین‌های قدیمی عموما در پذیرایی یا قسمت اعیانی دکوراسیون داخلی قرار می‌گرفتند.

اما تنوعی که ویترین‌های امروزی از نظر طرح، مدل، سایز و حتی کاربرد پیدا کرده‌اند باعث شده است که شما بتوانید این ویترین‌ها را در قسمت‌های مختلفی از فضای داخلی ازجمله پذیرایی، نشیمن، آشپزخانه، ورودی‌ها، اتاق‌ها و… قرار دهید.

در واقع ویترین‌های ازنظر محل نصب و قرارگیری نسبت به گذشته انعطاف بسیار بیشتری پیدا کرده‌اند که به شما امکان می‌دهند قسمت‌های خالی فضای داخلی و خلاء‌های دکوراسیون خود را با آن‌ها پوشش دهید.

جمع‌بندی

باتوجه به مطالب فوق می‌توان برداشت کرد که ویترین‌ها از دکور و بوفه‌های قدیمی فاصله بسیاری گرفته‌اند و از هرنظر انعطاف بالایی پیدا کرده‌اند؛ این انعطاف حاصل پیشرفت و تحول این المان در طول زمان و به اقتضای مد روز است.

ویترین‌ها نیز مانند بسیاری از المان‌های دیگر ازجمله مبلمان، میز تلویزیون و… قدمت بالایی دارند اما با توجه به انعطاف و تحولی که پیدا کرده‌اند هرگز استفاده از آن در دکوراسیون داخلی از مد افتاده یا منسوخ نشده است.

در اینستاگرام هیگر همراه ما باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *